Координаційному центру з надання правової допомоги – першій установі системи БПД – 10 років
Координаційному центру з надання правової допомоги –
першій установі системи БПД – 10 років
10 років тому, у червні 2012 року, була створена перша установа системи безоплатної правової допомоги – Координаційний центр з надання правової допомоги. З того часу й дотепер, коли в Україні триває розв’язана росією війна, Координаційний центр управляє системою БПД, контролює діяльність своїх територіальних відділень, розробляє нормативно-правові акти, впроваджує нові стандарти у сфері надання безоплатної правової допомоги.
Етапи розвитку системи БПД
2 червня 2011 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про безоплатну правову допомогу», що стало стартом розвитку системи БПД. Цей закон набрав чинності з 1 січня 2013 року.
Створення мережі центрів системи БПД
Координаційний центр з надання правової допомоги – перша установа системи безоплатної правової допомоги – створений відповідно до Указу Президента України від 1 червня 2012 року № 374/2012 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України». Положення про Координаційний центр затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2012 року № 504.
Завданнями Координаційного центру, зокрема, є:
- управління системою безоплатної вторинної правової допомоги;
-координація діяльності спеціалізованих установ з надання безоплатної первинної правової допомоги;
-формування і ведення у встановленому порядку Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу;
- організація підвищення кваліфікації адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.
З 1 січня 2013 року запрацювали регіональні центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Безоплатна вторинна правова допомога (БВПД) почала надаватися у кримінальному процесі – забезпечуючи захист підозрюваним та обвинуваченим у кримінальному провадженні, а також затриманим, заарештованим та засудженим.
З 1 липня 2015 року в усіх регіонах України відкрилися місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Доступ до БВПД у цивільному та адміністративному процесах отримали деякі соціально незахищені категорії громадян – малозабезпечені, учасники бойових дій, внутрішньо переміщені особи, люди з інвалідністю та ін.
Розширення категорій осіб, що мають право на БВПД Перелік осіб, які мають право на БВПД, розширювався. Так, у 2018 році його отримали особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, а також діти.
У 2020 році право на БВПД отримали викривачі корупції у зв’язку із повідомленням ними інформації про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, та власники земельних ділянок, які проживають у сільській місцевості.
З листопада 2021 року громадяни України, які проживають на тимчасово окупованій території, отримали право на БВПД з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів у зв’язку зі збройною агресією російської федерації та тимчасовою окупацією території України.
З 20 травня цього року це право отримали потерпілі від кримінальних правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості, катування або жорстокого поводження під час воєнних дій чи збройного конфлікту.
Про результати роботи у цифрах
За роки роботи регіональні центри видали понад 773 тис. доручень про призначення адвоката за рахунок держави для здійснення захисту всіх затриманих, а також підозрюваних, обвинувачених у кримінальному процесі, які через брак коштів або через інші об’єктивні причини не могли самостійно залучити захисника.
Місцеві центри прийняли понад 413 тис. рішень про надання безоплатної вторинної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах. Також місцеві центри надали близько 3,188 млн консультацій, правової інформації і роз’яснень з правових питань, послуг з допомоги у складенні заяв, скарг та інших документів правового характеру.
«Ми починали з захисту в кримінальному процесі. З часом стали надавати БВПД в цивільному та адміністративному процесі – це представництво інтересів осіб в судах та інших державних органах. Почали надавати консультації, правову інформацію та роз’яснення з правових питань. Сьогодні ми проводимо потужні правопросвітницькі кампанії та посилюємо правову спроможність громад. Ми запровадили нові цифрові сервіси – правові послуги стало зручно отримувати з будь-якої точки України. Ми почали розвивати спроможність системи БПД щодо альтернативного вирішення спорів та допомоги в доступі до медіації, впроваджуємо відновне правосуддя», – розповідає в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.
Безоплатна правова допомога – виключно за стандартами
Одним із пріоритетів розвитку системи безоплатної правової допомоги є постійне підвищення якості правової допомоги. Координаційний центр з надання правової допомоги забезпечує системний моніторинг якості та повноти наданої безоплатної правової допомоги, організовує навчальні заходи для підвищення кваліфікації юристів та адвокатів, які співпрацюють з системою БПД.
З липня 2014 року затверджено стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі. Позитивний досвід їх впровадження спонукав поширити його й на інші категорії справ. Тож у грудні 2017 року затверджено стандарти якості надання БВПД у цивільних, адміністративних справах та представництва у кримінальному процесі.
У квітні 2021 року затверджено змінений порядок організації і проведення моніторингу дотримання адвокатами стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги.
З метою оптимізації процесу прийняття та оброблення окремими регіональними центрами повідомлень про випадки затримання осіб та видання доручень адвокатам, які надають БВПД, а також зменшення видатків на його організацію, системою БПД 1 жовтня 2021 року розпочато реалізацію пілотного проєкту щодо особливостей прийняття і оброблення повідомлень про випадки затримання осіб, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою регіональними центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Закарпатській, Івано-Франківській, Одеській, Рівненській та Чернівецькій областях.
Відповідно до наказу Координаційного центру затверджено План заходів з реалізації пілотного проєкту, яким визначено низку завдань та заходів, спрямованих на забезпечення реалізації вказаного проєкту. Зокрема, було розроблено покроковий алгоритм прийняття та оброблення повідомлень, видання адвокатам доручень для надання БВПД, а також взаємодії регіональних центрів пілотних регіонів з Регіональним центром у Чернівецькій області. Результати пілотного проєкту довели його ефективність, і згодом він був поширений на всю територію України, крім міста Києва.
Вектори та пріоритетні напрями розвитку були визначені у Стратегії системи БПД на 2021–2024 роки. Серед завдань — впровадження альтернативних способів врегулювання спорів та відновного правосуддя. Посилення роботи в напрямах правопросвітництва та комунікації, вивчення правових потреб людей та громад шляхом проведення соціологічних досліджень, гарантування права на захист людей, які перебувають у конфлікті із законом та ін.
Але реалізувати ці плани повною мірою завадило широкомасштабне вторгнення російської федерації в Україну.
В умовах воєнного стану
Система безоплатної правової допомоги під час війни продовжує надавати правову допомогу тим, хто її потребує. «Координаційний центр з надання правової допомоги у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні наголошує, що система безоплатної правової допомоги максимально забезпечує доступ до правової допомоги із дотриманням правового режиму воєнного стану. Введення воєнного стану не призводить до обмежень прав суб’єктів на безоплатну правову допомогу, гарантованих Законом України «Про безоплатну правову допомогу». Безоплатна правова допомога надається у порядку та за наявності підстав, визначених законом», – підкреслює Олександр Баранов.
Насамперед отримати безоплатну правову допомогу можна за єдиним телефонним номером 0 800 213 103 (дзвінки безкоштовні у межах України).
Звернутися за безоплатною первинною та вторинною правовою допомогою можна до найближчого бюро правової допомоги, незалежно від реєстрації місця проживання.
Бюро правової допомоги працюють по всій Україні, за винятком регіонів, де наразі тривають воєнні дії.
Адаптуючись до умов сьогодення, юристи системи БПД змінюють формати роботи наявних консультаційних пунктів та відкривають нові. Вони працюють у приміщеннях органів державної влади, місцевого самоврядування, соціального захисту нанесення, відповідних спеціалізованих установ, місцях компактного розміщення внутрішньо переміщених осіб, у тих регіонах, де не ведуться бойові дії.
Подивитися розташування, номери телефонів та актуальну інформацію про режими роботи бюро правової допомоги можна на мапі, яка регулярно оновлюється: https://bit.ly/bpd_buro. Там же можна дізнатися графік роботи консультаційних пунктів (дату та час проведення прийому осіб).
Крім того, отримати правову допомогу можна дистанційно:
- у кабінеті клієнта на сайті системи
- скористатися мобільним застосунком «Безоплатна правова допомога», завантаживши його через Google Play чи App, або завантажити мобільний застосунок «Твоє право»,
- у месенджерах Телеграм та Вайбер
- правові консультації також можна переглянути на довідково-інформаційній платформі правових консультацій WikiLegalAid