Мовою обслуговування споживачів в закладах громадського харчування та торгівлі є українська
З 16 січня 2021 року відповідно до статті 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі Закон про мову) підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи - підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами. На прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.
Закон України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон) регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту.
Стаття 15 Закону визначає право споживача на інформацію про продукцію. Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Інформація, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), визначеним відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, або, прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування. Інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону про мову єдиною державною (офіційною) мовою в Україні є українська мова.
Згідно наданих повноважень, передбачених ст.26 Закону орган виконавчої влади, що здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів не уповноважений здійснювати контроль щодо дотримання вимог Закону про мову, а лише контроль щодо надання споживачу необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, яка передбачена статтею 15 Закону.
Звертаємо увагу, що статтею 49 Закону про мову визначено, що з метою сприяння функціонуванню української мови як державної у сферах суспільного життя, визначених Законом про мову, на всій території України діє Уповноважений із захисту державної мови. Подати скаргу до Уповноваженого можна на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку [email protected] або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/ У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендуємо також додати докази на підтвердження. Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати.