Вам відкрили е-лікарняний і ви не знаєте, що з цим робити ?
Вже з 1 вересня 2021 року відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров’я України від 1 червня 2021 року № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки», яким затверджений Порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я всі заклади охорони здоров’я (далі – Порядок) повинні були перейти на автоматичне формування е-лікарняних замість видачі паперових листків непрацездатності.
Однак враховуючи те, що не усі лікарні опанували нову електронну систему та провели підключення до неї, повний перехід на е-лікарняні відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров’я України від 28 серпня 2021 року № 1836 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України» відбудеться вже з 1 жовтня 2021 року.
Відповідно, якщо працівник офіційно працевлаштований і є застрахованою особою, то в разі оформлення лікарем медичного висновку про тимчасову втрату працездатності для нього вже автоматично буде формуватися е-лікарняний. Слід відмітити, що е-лікарняний також автоматично буде відкриватися і в разі оформлення медичного висновку для дитини застрахованої особи, яка потребує догляду. Однак не всі працівники готові до такого переходу.
Як діяти працівнику, у разі відкриття е-лікарняного консультують юристи безоплатної правової допомоги
Перш за все необхідно звернутися до лікуючого лікаря, який, відповідно до пункту 2 розділу 1 Порядку, створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я та завіряє його кваліфікованим електронним підписом. Про такі дії лікаря пацієнт отримає відповідне повідомлення від електронної системи охорони здоров’я eHealth.
Після цього, відповідно до підпункту 2 пункту 2 Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 328 «Деякі питання організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього» , на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність у Електронному реєстрі листків непрацездатності формується електронний листок непрацездатності, тобто той документ, який слугує для нарахування соціальних виплат. Про формування такого документа працівник, якому виписано е-лікарняний, також отримає відповідне повідомлення на телефон, але уже від Пенсійного фонду України.
Слід пам’ятати, що відповідно до пункту 1 розділу 3 Порядку період дії медичного висновку є періодом тимчасової непрацездатності та визначається шляхом встановлення дати початку та дати завершення.
Фонд соціального страхування України (далі – ФССУ) інформує як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-ліканяний:
- одразу після створення лікарем медичного висновку працівник повинен будь яким зручним способом повідомити про це роботодавця;
- якщо працівник не одужає у визначений в першому медичному висновку термін, лікар створить наступний медичний висновок, який продовжить тимчасову непрацездатність – про це потрібно повідомити роботодавця;
- одразу після завершення періоду тимчасової непрацездатності елікарняний працівника змінює свій статус на «Готовий до сплати»;
- з цього моменту роботодавець має упродовж не більш ніж 10 календарних днів призначити працівнику матеріальне забезпечення, а після дати призначення не пізніше ніж через 5 робочих днів сформувати і передати до ФССУ заявурозрахунок;
- саме від дати подання роботодавцем заявирозрахунку залежить дата фінансування допомоги від ФССУ працівнику;
- працівнику потрібно не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заявирозрахунку і знати точну дату її подання;
- знаючи точну дату подання заявирозрахунку за своїм е-лікарняним, працівник може слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund;
- після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.