Корупційні ризики у сфері земельних правовідносин
Сфера земельних відносин в Україні перебуває на стадії активного реформування — у 2021 році завершується термін мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення, а також очікується відкриття ринку сільськогосподарських земель. Земельна реформа може стати потужним драйвером економіки України, що обумовлює потребу у формуванні нових підходів до розпоряджання землями.
Земельні відносини є однією з найбільш корумпованих сфер державного управління в Україні. Корупційні зловживання у сфері земельних відносин призводять до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, втрати земель державної та комунальної власності, порушення прав і законних інтересів землекористувачів, зниження рівня інвестиційної привабливості країни.
Найбільш корупційно-прибутковими є зловживання, пов’язані з виведенням земель державної та комунальної власності під комерційне будівництво. Такі схеми зумовлені недосконалістю положень Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі».
Зараз на балансі держави відсутні понад 5 млн. га земельного банку, а реальні власники земельних ділянок стануть відомі лише після оцифрування відповідних паперових даних.
Експерти Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) ідентифікували найпоширеніші корупційні ризики у сфері земельних відносин та підготували комплексний аналітичний огляд «Земельна корупція: ТОП-30 корупційних ризиків та шляхи їх подолання» (далі – аналітичний огляд). При цьому експерти НАЗК запропонували конкретні заходи для мінімізації наявних корупційних ризиків та пропозиції щодо змін до українського законодавства, які у разі їх успішної імплементації дадуть змогу обмежити або повністю усунути низку цих ризиків.
Сьогодні найпоширенішими джерелами корупційних ризиків у земельній сфері є: недосконалість нормативного регулювання, відсутність ефективних механізмів реагування, дискреційні повноваження органів влади, суперечність наявних законодавчих норм та відсутність належного обліку земель.
24 травня 2021 року Президент України Володимир Зеленський під час Всеукраїнського форуму «Україна 30. Земля» підписав Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (законопроект № 2194). Цим Законом передбачено, зокрема, передачу земель державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання її функцій) до комунальної власності сільських, селищних, міських рад. Також підписаним Законом передбачено скасування зайвих дозволів та дублювання процедур перевірки документації із землеустрою. Відповідно до документа має бути запроваджено незалежний контроль документації із землеустрою через громадську експертизу або рецензування. Також має відбутися інтеграція та уніфікація землевпорядної, топографо-геодезичної та картографічної діяльності, заплановано запровадження страхування професійної відповідальності виконавців робіт із землеустрою як альтернативи державному контролю. Отже, підписаний Закон обмежує контролюючі функції Держгеокадастру за використанням земельних ділянок на місцях.
18 травня 2021 року Верховна Рада України на пленарному засіданні ухвалила у другому читанні законопроект № 2195 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони». Прийнятий Верховною Радою законопроект № 2195 зумовлює запровадження принципово нових підходів до питання продажу земельних ділянок та прав на них. Цим законопроектом запроваджується обов’язковий продаж земель державної та комунальної власності виключно на електронних торгах, що однозначно знизить рівень корупції при продажі земельних ділянок державної та комунальної власності. Ухвалений законопроект передбачає оновлений порядок продажу земель в електронній торговій системі, що є важливим кроком для мінімізації поширених корупційних практик. Так, переведення земельних торгів на електронні майданчики мінімізує вплив зацікавлених осіб на торги, робить неможливим внесення неправдивої інформації про лот із метою «обходу» аукціону, а також усуває контакти між організаторами та учасниками торгів, що значно зменшить можливості для корупційної змови.
Також у 2020 році було видано довідкові посібники, що містять інформаційно-аналітичні матеріали про наявні корупційні схеми та прояви в різних галузях та сферах життя нашої держави, в тому числі у сфері земельних відносин:
Посібник «100 корупційних схем в регіонах України»
У посібнику описано 100 корупційних схем, сформованих за результатами консультацій із галузевими експертами та громадськими активістами з урахуванням проведеного аналізу антикорупційних програм органів місцевого самоврядування, повідомлень у засобах масової інформації, матеріалів журналістів – розслідувачів та Відкритого офісу Національного антикорупційного бюро України.
Посібник «ТОП 20 корупційних схем на місцях – які вони та як їх здолати»
Тут наведено порядок дій та перелік інструментів для подолання найпоширеніших і най масштабніших корупційних схем, що турбують місцеві громади та стосуються різних сфер діяльності. Система надання безоплатної правової допомоги захищає права громадян, у тому числі у сфері земельних відносин, шляхом надання безоплатної первинної та вторинної правової допомоги. У доробку юристів та адвокатів, які співпрацюють з системою БПД, є багато успішних справ, пов’язаних з усуненням корупційних ризиків у сфері земельних відносин.
Звернутись до Підволочиського бюро правової допомоги можна за адресою: смт.Підволочиськ, вул.Д.Галицького, 80 (І поверх), тел.-факс.. (03543) 2-10-19.А також за єдиним номером системи безоплатної правової допомоги в Україні: 0 800 213 103 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні), або відвідати наш сайт – https://www.legalaid.gov.ua/, чи самостійно знайти правову інформацію, що Вас цікавить на сайті правових консультацій – https://wiki.legalaid.gov.ua