Фото без опису

Оголошення карантину на території України змінило життя і найманих працівників, і роботодавців. Працівники були змушені піти у відпустки, страхувальники мали все одно подавати звіти з єдиного соціального внеску. Як зробити це коректно та уникнути зайвих помилок при нарахуванні та сплаті внеску – саме під час «гарячої лінії», яка відбулася у третій декаді лютого, начальниця управління податкового адміністрування фізичних осіб Головного управління ДПС у Тернопільській області Лариса Березюк поспілкувалася із додзвонювачами на цю тему.

Про що цікавились суб’єкти господарювання надаємо увазі читачам.

Питання: Самозайнята особа. Щоб мати звільнення від сплати єдиного внеску за себе, як можна повідомити про основне місце роботи, де за мене було сплачено страховий внесок у розмірі не менше мінімального?

Лариса Березюк: Відповідно до ст. 20 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» контролюючим органам з метою перевірки правильності нарахування, обчислення, повноти і своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов’язкового державного страхування надається доступ до персоніфікованих відомостей про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески.

Таким чином, фізичні особи-підприємці або особи, які провадять незалежну професійну діяльність, не повинні повідомляти про факт сплати за них єдиного внеску роботодавцем.

Питання: Підприємець не сплачував єдиний внесок у зв’язку із інвалідністю. У лютому було відновлено працездатність. Чи треба було даний внесок платити в лютому?

Лариса Березюк: Так, фізична особа-підприємець зобов’язана сплачувати єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за місяць, в якому було втрачено статус «особи з інвалідністю».

Питання: Приватний підприємець, вид діяльності – торгівля (друга група єдиного податку), дві декади лютого не здійснювалася торгівля. Як платити єдиний внесок?

Лариса Березюк: Для платників, які обрали спрощену систему оподаткування (крім I групи єдиного податку) нема звільнення від сплати єдиного внеску за себе.

Законом України від 13.05.2020 №592 «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхуваннЯ» щодо усунення дискримінації за колом платників», який набрав чинності з 1 січня 2021 року, а саме: для платників, підприємців (крім фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність та членів фермерського господарства, єдиний внесок нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.

Отож, якщо зазначеними платниками не отримано дохід у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник податку має право самостійно визначити базу нарахування. Врахуйте, що у період несплати єдиного внеску страховий стаж також не буде враховуватися.

Питання: Чи застосовують штрафні санкції при порушенні законодавства з єдиного внеску?

Лариса Березюк: Не застосовуються штрафні санкції за наступні порушення, вчинені щодо періодів з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19):

- несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;

- неповна сплата або несвоєчасна сплата суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів);

- несвоєчасне подання звітності до контролюючих органів.

Крім того, протягом періодів з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно) платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

Питання: Чи може інша юридична особа сплатити грошове зобов’язання із єдиного внеску за інших осіб?

Лариса Березюк: Юридична особа, фізична особа-підприємець або фізична особа не може сплатити грошове зобов’язання із єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за інших осіб, крім випадків сплати головою сімейного фермерського господарства внесків за себе і членів такого господарства.

Питання: Чи можна ще подати заяву для списання боргу з єдиного внеску. Що для цього треба?

Лариса Березюк: Перш за все нагадаю, що підприємцям, які не здійснювали підприємницьку діяльність, та особи, які провадили незалежну професійну діяльність і не отримували дохід від діяльності у період з 01.01.2017 до 01.12.2020, надана можливість скористатись правом щодо списання несплаченої станом на 01.12.2020 суми недоїмки з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, штрафів та пені, нарахованої на ці суми недоїмки включно до дати подання заяви про списання недоїмки.

Такою можливістю зазначені особи можна скористатись до 1 березня 2021 року. Для цього необхідно виконати наступні умови:

- подати заяву державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи ФОП про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності;

- особами, які провадять незалежну професійну діяльність, подати до податкового органу за основним місцем обліку заяву про зняття з обліку як платника єдиного внеску;

- подати заяву у довільній формі щодо списання нарахованого єдиного внеску за період з 01.01.2017 до 01.12.2020;

- подати до податкового органу за місцем реєстрації звітність за період з 01.01.2017 по грудень 2020 року включно. Така звітність подається платником у випадку, якщо вона не була подана раніше. 

При заповненні декларації про суттєві зміни в майновому стані допоможе роз’яснення НАЗК

 

Відділ з питань запобігання та виявлення корупції ГУ ДПС у Тернопільській області повідомляє, що втратили чинність Роз’яснення НАЗК від 13.02.2020 №1, від 01.04.2020 №2, від 03.08.2020 №8, від 26.08.2020 №9, від 13.02.2020 №59/20.

При заповненні декларації особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, необхідно користуватися Роз’ясненням НАЗК щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю (подання декларацій та повідомлень про суттєві зміни в майновому стані) №1 від 03.02.2021.

Із відповідним роз'ясненням НАЗК щодо порядку заповнення та подання декларації можна ознайомитись за посиланням https://wiki.nazk.gov.ua/category/deklaruvannya/.

 

Поспішіть подати заяву для списання боргу з єдиного внеску

Головне управління ДПС у Тернопільській області нагадує, що фізичним особам підприємцям (далі – ФОП), які не здійснюють підприємницьку діяльність, та особам, які провадять незалежну професійну діяльність і не отримували дохід від цієї діяльності у період з 01.01.2017 до 01.12.2020, надана можливість скористатись правом щодо списання несплаченої станом на 01.12.2020 суми недоїмки з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ), штрафів та пені, нарахованої на ці суми недоїмки включно до дати подання заяви про списання недоїмки.

Такою можливістю зазначені особи можна скористатись до 1 березня 2021 року. Для цього необхідно виконати наступні умови:

- подати заяву державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи ФОП про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності;

- особами, які провадять незалежну професійну діяльність, подати до податкового органу за основним місцем обліку заяву про зняття з обліку як платника ЄВ;

- подати заяву у довільній формі щодо списання нарахованого ЄВ за період з 01.01.2017 до 01.12.2020;

- подати до податкового органу за місцем реєстрації звітність відповідно до вимог частини 2 статті 6 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» за період з 01.01.2017 по грудень 2020 року включно. Така звітність подається платником у випадку, якщо вона не була подана раніше.

Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua

Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»

 

Інформація про відомості з ДРФО – платників податків про отримані доходи та сплачені податки

Відповідно до п. 63.5 ст. 63 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) всі фізичні особи – платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) у порядку, визначеному ПКУ.

До інформаційної бази Державного реєстру включаються, зокрема, такі дані про фізичних осіб: джерела отримання доходів, об’єкти оподаткування, сума нарахованих та/або отриманих доходів, сума нарахованих та/або сплачених податків.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним п. п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 ПКУ, а також контролюючим органом, визначеним п. п. 41.1.2 п. 41.1 ст. 41 ПКУ, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до п. 41.2 ст. 41 ПКУ.

Згідно із п. 51.1 ст. 51 ПКУ платники податків, у тому числі податкові агенти, зобов’язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені ПКУ для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, з розбивкою по місяцях звітного кварталу.

Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 15.12.2020 №773) затверджені форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок).

При цьому особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів зобов’язані подавати протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, Розрахунок до контролюючого органу за основним місцем обліку.

Уточнюючий Розрахунок з додатком 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» подається після закінчення граничного строку подання для відповідного звітного (податкового) періоду з даними про уточнення в сумах нарахованого податку на доходи фізичних осіб, військового збору та/або реквізитах.

Відповідно до п. 14 додатка 7 до Регламенту комп’ютерної обробки податкової звітності, звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та іншої звітності в органах ДФС, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 04.08.2017 № 515, визначений термін внесення даних Розрахунку до Центральної бази даних – протягом дев’яти робочих днів після граничного строку подання такого розрахунку (внесення даних уточнюючого Розрахунку – у найкоротші терміни).

Порядок отримання відомостей з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків (далі – відомості з Державного реєстру) встановлений Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 №822 (далі – Положення).

Для отримання відомостей про себе з Державного реєстру фізична особа звертається особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу у разі, якщо фізична особа тимчасово перебуває за межами населеного пункту проживання, подає документ, що посвідчує особу, та заяву щодо отримання відомостей з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків за формою №10ДР (далі – заява за ф. №10ДР) (додаток 14 до Положення). Представник додає до заяви за ф. №10ДР довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку, на отримання відомостей з Державного реєстру, документ, що посвідчує особу такого представника, та ксерокопію (з чітким зображенням) документа, що посвідчує особу довірителя (абзац перший п. 4 розд. X Положення).

Крім того, фізична особа може отримати відомості з Державного реєстру за допомогою електронних сервісів Державної податкової служби України (далі – ДПС) в один із таких способів:

- у разі подання запиту щодо отримання відомостей з Державного реєстру в електронному вигляді засобами інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет», вхід до якої здійснюється за адресою: cabinet.tax.gov.ua та через офіційний вебпортал ДПС, інформація надається засобами цієї системи;

- у разі подання запиту до «Єдиного вікна подання електронної звітності», програмне забезпечення якого розміщено на офіційному вебпорталі ДПС у розділі «Електронна звітність», інформація направляється на електронну адресу фізичної особи – платника податків.

При цьому, відомості з Державного реєстру надаються за останні три роки (поквартально), відомості за останній звітний період (квартал) надаються через 50 днів після його закінчення.

Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua

Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»

Дублікат касового чеку: можливості створенням у паперовій/електронній формі

Згідно з п. 3 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон №265), суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані застосовувати реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО), що включені до Державного реєстру РРО, та/або програмні РРО (далі – ПРРО), з додержанням встановленого порядку їх застосування.

Фіскальний звітний чек (Z-звіт) – документ встановленої форми, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний фіскальний звітний чек) РРО або ПРРО, що містить дані денного звіту, під час створення якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься відповідно до фіскальної пам’яті РРО або фіскального сервера контролюючого органу.

Відповідно до пп. 1, 2 розд. ІІ Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 №13 (далі – Положення №13), фіскальний касовий чек на товари (послуги) – розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), РРО або ПРРО при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги).

Одним із обов’язкових реквізитів фіскального касового чека є, зокрема, фіскальний номер касового чека/фіскальний номер електронного касового чека, дата (день, місяць, рік) та час (година, хвилина, секунда) проведення розрахункової операції, які зазначаються в рядку 24 чеку. Форма фіскального касового чеку №ФКЧ-1 наведена у додатку 1 до Положення №13.

При цьому, п. 9 ст. 3 Закону №265 передбачено, що суб’єкт господарювання повинен щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг)) або ПРРО фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2002 року №199 «Про затвердження вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій та вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування» із змінами та доповненнями затверджені Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування (далі – Вимоги до РРО) та Вимоги щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування.

Так, відповідно до п. 13 Вимог до РРО формування Z-звіту повинно виконуватися у такій послідовності:

- друкування фіскального звітного чека і занесення інформації до фіскальної пам’яті;

- обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам’яті;

- створення в електронній формі та внесення інформації Z-звіту до носія контрольної стрічки в електронній формі;

- друкування інформації, що підтверджує обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам’яті та дійсність фіскального звітного чека.

Згідно з п. 1.2 розд. I Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій, програмних реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 №1057, контрольна стрічка ПРРО – електронні копії розрахункових документів, а також електронні копії фіскальних звітних чеків, які сформовані послідовно із додаванням у кожен наступний розрахунковий документ або фіскальний звітний чек ґешу (створеного із застосуванням ґеш-функції) попереднього розрахункового документу або фіскального звітного чека, та зберігаються в електронній формі таким ПРРО під час його роботи на період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу (в режимі офлайн) до моменту передачі розрахункових документів або фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу.

Враховуючи вищевикладене, створення у паперовій та/або електронній формі РРО та/або ПРРО дублікату фіскального касового чеку у разі його втрати функціями РРО та/або ПРРО та нормами чинного законодавства не передбачено, оскільки при створенні Z-звіту відбувається обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам’яті та даний звіт містить підсумки розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги) за кожним зазначеним кодом окремо з моменту програмування товару (послуги) із зазначенням його найменування, реалізованої кількості, літерного позначення ставки податку на додану вартість і загальний підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги).

Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua

Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»

Контрольна стрічка: створення та термін зберігання

Статтею 2 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон №265) визначено, що контрольна стрічка – це:

- копії розрахункових документів послідовно сформованих реєстратором розрахункових операцій (далі – РРО), що надруковані або створені в електронній формі таким РРО, а також копії фіскальних звітних чеків у разі створення контрольної стрічки в електронній формі;

- електронні копії розрахункових документів, а також електронні копії фіскальних звітних чеків, які сформовані послідовно із додаванням у кожен наступний розрахунковий документ або фіскальний звітний чек хешу попереднього розрахункового документа або фіскального звітного чека та зберігаються в електронній формі програмним РРО (далі – ПРРО) під час його роботи на період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу (в режимі офлайн) до моменту передачі розрахункових документів або фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу.

Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій, програмних реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 №1057 із змінами та доповненнями.

Відповідно до п. 10 ст. 3 Закону №265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання:

- на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг)) – протягом трьох років;

- на ПРРО у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн відповідно до Закону № 265 – до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу.

Статтею 13 Закону №265 передбачено, що вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в РРО та модемів для передачі даних, а також у ПРРО встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, згідно з технологією, розробленою Національним банком України, або з використанням кваліфікованого електронного підпису та/або печатки, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» та/або інших дозволених в Україні засобів захисту інформації, передбачених законодавством.

Якщо контрольну стрічку не надруковано або не створено в електронній формі на РРО або виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на такій контрольній стрічці, до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (п. 5 ст. 17 Закону №265).

Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua

Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»

Отримання відомостей з ДРФО в електронному вигляді, засвідчених кваліфікованою електронною печаткою ДПС

Фізична особа – платник податків засобами Електронного кабінету може отримати у відповідь на запит відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді, засвідчені кваліфікованою електронною печаткою ДПС.

Запит про суми виплачених доходів та утриманих податків може бути сформований починаючи з І кварталу 1998 року за будь-які п’ять років (запит формується поквартально, у зв’язку з чим загальна кількість кварталів, яка вказується в запиті, не повинна перевищувати 20 кварталів).

Електронний документ, засвідчений кваліфікованою електронною печаткою ДПС, є аналогом паперового документа, виданого контролюючим органом.

Інструкція щодо дій користувача для отримання такого електронного документа знаходиться на офіційному вебпорталі ДПС за адресою: http://tax.gov.ua у приватній частині Електронного кабінету в розділі: Допомога→ЕК для громадян→Отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

Зазначимо, що станом на 15.02.2021 триває обробка інформації, яка надійшла від податкових агентів згідно поданих податкових розрахунків за формою 1ДФ. Граничний термін подання вказаних відомостей до контролюючих органів за ІV квартал 2020 року – 09.02.2021. Згідно з регламентом комп’ютерної обробки податкової звітності, обробка таких відомостей здійснюється протягом 9 робочих днів після граничного строку подання звіту, тобто останній день обробки звітності − 22.02.2021.

Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua

Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»